W pierwszym kwartale 2025 r. do Łodzi ma trafić osiem niskopodłogowych używanych wagonów tramwajowych z Jeny. Będą to kolejne egzemplarze typu GT6ZR, eksploatowanego z powodzeniem przez MPK od roku. Używane, ale sprawne, w dobrym stanie i stosunkowo nowoczesne tramwaje pozwolą na szybsze pozbycie się wysokopodłogowych Konstali 805N i pochodnych.
Przetarg na 10 używanych, niskopodłogowych wagonów tramwajowych łódzkie MPK rozpisało
w maju bieżącego roku. Jedynym kryterium udzielenia zamówienia była cena. Ostatecznie dotychczasowy właściciel zdecydował się jednak sprzedać tylko 8 egzemplarzy. Teraz MPK organizuje przetarg na transport zakupionych pojazdów do Łodzi, gdzie w Zakładzie Techniki przy ul. Tramwajowej 6 zostaną przystosowane do kursowania po łódzkiej sieci, przemalowane i uruchomione.
Pierwszą partię 10 wagonów GT6ZR (znanych także jako GT6M lub GT6M-ZR) z Jeny MPK Łódź kupiło jesienią ubiegłego roku. Pierwsze egzemplarze weszły do eksploatacji
niemal dokładnie przed rokiem, w grudniu. Szybko zyskały uznanie motorniczych oraz pasażerów, między innymi dzięki niskopodłogowości oraz przestronnemu wnętrzu.
Ubiegłoroczny zakup nastąpił w trybie bezprzetargowym (cena –
30 tysięcy euro za jeden wagon – pozwoliła zmieścić się poniżej progu określonego w przepisach). Już wtedy spekulowano, że łódzki przewoźnik może być zainteresowany kolejnymi wagonami z tej serii.
Łącznie było ich w Jenie 33. Poszczególne egzemplarze zostały wyprodukowane w latach 1995-2003 przez trzy firmy: AEG, ADtranz i Bombardier.
Równocześnie MPK Łódź prowadzi
przetarg na 15 nowych tramwajów niskopodłogowych z opcją na 15 kolejnych. Jedyną ofertę złożył
Modertrans. Obecnie zamawiający czeka na decyzję w sprawie dofinansowania unijnego, od którego zależy formalne rozstrzygnięcie i podpisanie umowy.